Nyelvi tábor

TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0717

Innovatív fejlesztés a fertőszéplaki általános iskolában

 

A rendezvény időpontja: 2013. június 25. 11 órától 2013. június 28. 20 óráig

A rendezvény helyszíne: Soproni Gyermek és Ifjúsági Tábor 9406 Sopron, Brennbergi út

Elérhetőségek: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. . Tel./fax.: 99-313-116. Mobil: 30/93 72 337.

Résztvevők

  • 4.oszt. : 1 fő  Szalai Mór
  • 5.oszt. : 3 fő   Egresits Kinga, Farkas Dominik, Kalmár Dominik
  • 6.oszt. : 5 fő Hanzséros Dorina, Ihász Melinda Rita, Mészáros Orsolya, Oláh Kiara Alexandra, Sipőcz Réka Relinda
  • 7.oszt. : 2 fő  Ábrahám Zsanett, Szalai Merse
  • 8.oszt. : 5 fő Huszár Dóra, Jakab Dávid, Mende Boglárka, Németh Noémi, Simon Patrik

A program rövid leírása

A diákok szabad nyelvhasználatra való ösztönzése, az ebben való segítségnyújtás folyamatos feladat volt. Kiemelt hangsúlyt fektettünk a feladatok változatosságára, differenciálására és a diákok életkori sajátosságaihoz igazítására. Minden nap teremtettünk számukra lehetőséget arra, hogy anyanyelvük helyett kizárólag idegen nyelvet halljanak, és azon próbáljanak meg a lehető legeredményesebben kommunikálni.

A program megvalósítása és az abból levont tapasztalataink

A nyelvi tábor célja az volt, hogy diákjaink játékos feladatokon keresztül, az anyanyelvi környezet adta lehetőségeket is felhasználva elmélyítsék angol és német nyelvbeli tudásukat.

2013. június 25.

10 óra 30 perckor indultunk autóbusszal Fertőszéplakról. A tervezett programot a szeles, esős idő miatt kissé meg kellett változtatnunk. 11 és 13 között a diákok interaktív múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt a soproni Storno- és Fabricius- Házakban berendezett kiállításokkal kapcsolatban. 14 órára érkeztünk meg a tábor helyszínére, majd elfoglaltuk a szállásunkat. 15 órától 18 óráig nyelvi foglalkozást tartottunk csoportbontással. (I. csoport: 4-6. osztályosok, II. csoport 7-8. osztályosok). A foglalkozás keretein belül angol és német nyelvű játékos bemelegítő feladatokat oldottak meg a tanulók, majd activity csapatversenyt rendeztünk mindkét nyelven. 18 órakor vacsoráztunk. A vacsora és a lámpaoltás között időszakban – közös sportfoglalkozások, beszélgetés az udvaron és a házban – kizárólag idegen nyelven kommunikáltunk a tanulókkal 22 óráig.

Diákjaink eleinte kicsit félénket, de később annál magabiztosabban vették ki részüket a múzeumpedagógiai foglalkozásból. Az idegen nyelvű activityt nagyon élvezték. A feladványokat úgy készítettük elő, hogy a kisebbek is kivehessék részüket a pontgyűjtésből. A végére egészen belejöttek, és felbátorodva vállalták ők is a feladatokat. Azon felbuzdulva, hogy egyre ügyesebbek, nem akarták abbahagyni a játékot, amíg a feladványok el nem fogytak, noha már későre járt az idő.

2013. június 26.

A 8 órai ébresztőt követően a reggeli készülődés és étkezés ideje alatt szintén csak idegen nyelven folyt a kommunikáció. A reggelit követően 9 és 12 óra között nyelvi foglalkozás következett. Diákjaink előzetes ismeretekhez jutottak angol és német nyelvű szövegek feldolgozásával. A szövegek témái azok a bécsi látnivalók, nevezetességek voltak, melyeket két nappal később tekintettünk meg: a schönbrunni kastély, kastélypark és a Praterben található óriáskerék, valamint a Madame Tussauds panoptikum. Diákjaink kiscsoportos kooperatív munkával, szótár segítségével dolgozták fel a szövegeket. Magyar nyelven megírt összefoglalóikat a csoportok megosztották egymással, valamint bizonyos ismeretekkel kapcsolatosan szóbeli feladatokat is megoldottak. 12 órakor ebédeltünk, majd ezt követően 13 órakor gyalogtúrázni indultunk. Mivel az idő borongós volt, esőre állt, nem mertünk nagy távolságra elindulni. Ezért az előzetesen tervezett ritzingi túra helyett Bánfalván át a Karmelita Kolostor és a Hősi Temető érintésével a Vashegyi Páholyig, valamint a Lővérekben található Gloriette kilátóig kirándultunk. Visszafelé tettünk egy rövid kitérőt a Szalamandra-tóhoz is. A 18 órai vacsorát követően 20 óráig sportfoglalkozás volt: futball, kosárlabda, tollas; majd 22 óráig a gyerekek a házban társasjátékokkal játszhattak. Ez idő alatt legnagyobb részt idegen nyelven folyt a beszélgetés.

A második napon már nem volt annyira meglepő számukra, amikor idegen nyelven köszöntöttük őket, mint az elsőn. Viszonylag hamar felvették a ritmust, és igyekeztek minél ügyesebben válaszolni az adott nyelven nekünk. A szövegfeldolgozást kissé iskolai hangulatú feladatnak érezték ugyan, ám a csoportos kooperáció előnyeit élvezték, szívesen fogtak össze. Ezt a feladatot azért tartottuk fontosnak, mert így pénteken már némi háttér információ birtokában érkeztek meg Bécsbe. 

2013. június 27.

Reggel 8 órakor ébresztő volt, 8 óra 30-kor reggeliztünk. Reggeli után 9 és 12 óra között az angol és német nyelvű óriásplakátok készítésén dolgoztak a tanulók. Két plakát készült, mindenki mindkettőhöz hozzátett valamit. A kooperatív munka jól működött a plakát-projekt során, a tanulók élvezték a közös munkálkodást. Olyannyira, hogy kreatív ötleteik megvalósítása nem is fejeződött be ebédig. 12 és 13 óra között ebédeltünk, és egy kis pihenés után a soproni Lővér Kalandpark felé vettük az irányt. Mivel a rossz idő miatt hétfőn nem jutottunk el ide, ezért ez a program csütörtökre került át. A jó időnek köszönhetően tartalmas, mozgással teli aktív délutánt töltöttünk el itt. A 19 órai vacsorát követően diákjaink sötétedésig sportoltak a tábor futball- és kosárlabdapályáin, azután pedig befejezték az óriásplakátok készítését. A vacsora és a 22 órai lámpaoltás között idegen nyelvi beszélgetés zajlott.

A plakátkészítés az egyik legkedveltebb feladat volt a diákok körében. Az ötletbörzét követően kiosztott egymás közt a feladatokat, attól függően, hogy kinek mi az erőssége. Mivel a plakátok témája a tábor volt, közösen felelevenítették az eddig átélt élményeket, és összegyűjtötték eddig megszerzett ismereteiket. Meglátásunk szerint a kooperatív csoportmunka nemcsak szimpatikus tanulási forma a diákok számára, hanem egy hatékony munkamódszer, amely az eredmény és a gyerekek szociális kompetenciájának fejlesztése szempontjából egyaránt üdvös. Ami a szociális készségeiket illeti, diákjainknak szemmel láthatóan hasznos volt a táborban együtt töltött idő. A napok múltával egyre szívesebben töltötték mind együtt az időt – akár a többi táborozó gyermekkel is. Ezt azért tartjuk nagyon örvendetesnek, mert a mai kor gyermekei a sok elektronikus készülék között gyakran elszigetelődnek egymástól, elszakadnak a kommunikáció hagyományos formáitól. Ám az ilyen közösségi élmények hatására, amiket egy tábor nyújthat, sokkal nyitottabbá válnak társaik, környezetük felé. Figyeltek egymásra, a nagyobb felkarolták, segítették a kisebbeket például a kötélpályán is.

2013. június 28.

6 óra 30 perckor felkeltünk, rendet raktunk a vadászházban, összecsomagoltunk. 7 óra 30 perckor reggeliztünk, 8 órakor indultunk autóbusszal Bécsbe. 10 és 12 óra között a schönbrunni kastélyban Grand Tour (50 terem) látogatást tettünk. A trónörökös kertjén át felmentünk a Gloriette kilátóhoz, ahonnan megcsodáltuk a bécsi panorámát. Ezt követően 13 óra 30-ig a labirintusban töltöttük el az időt. Ekkor ismét autóbuszra szálltunk, és átutaztunk a Praterbe, ahol az ebédet követően felültünk a bécsi óriáskerékre. A Madame Tussaud panoptikum következett ezután, ahol a kiállított hírességekről diákjaink angol és német nyelven is olvashattak érdekességeket, fontos információkat. Miután megtekintettük a tárlatot, a diákok a múzeum teraszán kitöltötték az általunk összeállított feladatlapokat a kastélyt és a panoptikumot illetően. Ezután ellenőriztük és megbeszéltük a megoldásokat. 18 órakor indultunk el a Praterből, 20 órára érkeztünk meg Fertőszéplakra.

A bécsi kirándulás megkoronázta a korábbi programsorozatot. A diákok számára különleges élményt jelentett, hogy saját szemükkel láthatták, sőt meg is érinthették azokat az épületeket, nevezetességeket, amelyekről eddig csak tanáraiktól hallottak. Szívesen vágtak bele a feladatokba is, melyeket szintén differenciáltan állítottunk össze annak érdekében, hogy a kisebbek is sikerélményt szerezhessenek a megoldás során. Az élő információ nagy hatással volt a diákokra, a személyes tapasztalatszerzés minden bizonnyal egy tartósabb, mélyebb tudás megszerzéséhez segítette hozzá a tanulókat. A német anyanyelvű környezetben gyakorolhatták azokat a szófordulatokat, amelyeket korábban megtanultak. Lehetőségük volt anyanyelvi beszélőkkel kommunikálni többek között a kastély recepcióján, a ruhatárban, az étteremben, a panoptikumban, sőt még az utcán álldogáló „élő szobrokkal” is.

Felhasznált irodalom